Thursday, June 9, 2011

M&M

M&M...What in the world was that??? Yg aku tau coklat M&M berwarna-warni je la. Duh ayat opening loser je. Anyway bukan coklat M&M yg ak nak cakap but M&M stands for morbidity and mortality which is basically one of the medical abbreviations. Wah cemerlang je. Ni sume gara2 dah teraddicted dgn Grey's Anatomy tahap meroyan (+- 1/2 season per day ok).

i love miranda bailey and christina yang!!!

Basically title post ni M&M sbb nak cite psal post-mortem. Post mortem??? Yes my dear, post-mortem utk ak yg akan menelentangkan tulang kat rumah for about 2 months. Congrats! Yay! Like Christina Yang always said, ok mortifying!!! Duh~

Tggu result IB and always dpt nightmare about it buat ak x ble chill je utk hols ni. Don't ever say about placement! zZzz jah. Well, kat kmb dulu cite bkn main lebat kat org nih utk sesi bakar lemak.

"You might not know me during the graduation" Sapela yg guna ayat cranky ni??? yeah that's me! coz i'm gaining weight. Watever!

Hmm, right now these are just some of my planners utk mengisi my masa lapang. Yeah while it still lapang:


1. Jogging every morning

Well, 500 m je. okla drpd x de


2. Reading novels and other books


Like sophisticated


3. Learn how to cook


Cute kan? So like me

4. Watching movies and series la
















Wajibbun tgk!

X tau la bermanfaat ke x ak punya planner. Rasa cam bermanfaat je. So i guess it's ok. Anyway kena tgk mood kalo nak buat pindaan kat my planner nih. Hopefully, the others yg tgh cuti pun tgh cbuk mengisi masa lapang dgn aktiviti2 dan perkara2 yg berfaedah. Don't be like me.

"Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar." Al Asr: Ayat 2-3

Monday, March 14, 2011

Pasrah dan Redha...

Sekian masa berlalu,
Begitu jugalah perjalananku sebagai pelajar IB yg hampir ke penghujungnya.
Aku sedar sudah banyak pahit dan manis aku lalui.
Yang adakalanya mengajar aku apa erti kehidupan ini.
Apa matlamat hidupku di muka bumi ini???

Mungkin pernah sesekali aku rasa menyesal dengan pilihan yang telah aku sendiri buat.
Bila ada yang tak kena, orang lain yang selalu dipersalahkan.
Astaghfirullahalazim...
Bila dikenangkan kembali terlalu banyak khilaf yang telah aku lakukan.
Mungkin kerana selama ini aku sentiasa berada di atas.
Semua aku yang harapkan, semuanya mendatang.
Terpancarlah sinar kebanggaan jauh di sudut sanubari ini.
Maka aku lupa, bahawa Allah amat benci orang-orang yang riak dan bongkak itu.

Aku takut...
Takut kepada-Mu Ya Allah.
Mengenangkan diriku yang mungkin gagal melaksanakan tanggungjawabnya.
Tanggungjawab yang sebenarnya di muka bumi ini.
Aku akui aku terlalu leka mengejar kejayaan dunia.
Tanpa sekelumit di hati ingin menanti kejayaan di hakiki.
Astaghfirullahalazim...

Namun Allah itu Maha Bijaksana.
Lagi Maha Berkuasa.
Aku bersyukur kepada-Mu Ya Allah.
Tatkala masaku menuntut di KMB semakin singkat.
Aku dipertemukan dengan rakan-rakan.
Yang selama ini berada di depanku sendiri
Membuka mataku.
Mengenal akan apa itu erti Islam sebenarnya.
Terima kasih Ya Allah.
Semoga persahabatan kami kekal hingga ke penghujungnya.
Dan semoga aku dipertemukan lagi dengan mereka yang ikhlas bersahabat.
Dan sudi berkongsi dan mendengar permasalahanku...

P/s:Tahniah diucapkan kepada semua rakan-rakanku yang berjaya mendapat placement universiti yang diharapkan. Semoga berjaya dalam mencapai cita-cita dan membentuk diri untuk menjadi insan yang lebih mulia di sisi-Nya.



















Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau. Putuskan harapan dari makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereka.

*Anas r.a berkata, Rasulullah bersabda, “ bahawa besarnya sesuatu balasan itu menurut besarnya sesuatu bencana ujian, dan bahawa Allah apabila mengasihi sesuatu kaum diuji mereka, kemudian sesiapa yang menerima ujian itu dengan redha, maka dia akan beroleh keredaan Allah, dan sesiapa yang bersikap keluh kesah serta benci menerima ujian itu , maka dia akan mendapat kemurkaan daripada Allah.” ( At-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Sunday, February 20, 2011

Just a Step aWaY...

My journey as an IB student. Almost at its ending point. After going through with all the hustle and bustle life in KMB; i start to miss it.

Getting to know new people. Making new acquaintances. Such a beautiful memory...to reminiscing soon.

Time never know how to reverse. Upon to glance at the past;never being done. Life is inevitable, just make it rich...with all the colours and shapes. Create your own rainbow to shine all the gloomy days before. InsyaAllah, He knows the best for you!



...Sometimes we can't get what we really want...
...We get sad...
...But we never realise...
...What awaiting forward is much more pleasant than what we hoped before...
...If only we know how to be patient and grateful...
...To our most gracious God...



Tuesday, December 28, 2010

Take a Deep Breath

Since hols sem 3 ni, rajin bebenor plak aku mengupdate blog ye. Of course filling my time dgn benda2 yg susah nak buat bile dah start klas blk nnti. (Ada reason lain jgk) Hmm...post kali ni just to show some activity that i've done during this school (oh no! college) break.

1. In honour as one of the participants of The Biggest Loser edisi m09h, aku telah mengambil initiative utk melakukan aktiviti yg akan bermandikan peluh. (Tanpa pertolongan Jillian pun) Aktivitinya MEMANJAT BUKIT BROGA!!!! Lama jgkla dah x pjt and since badan ak dah naik lemak ni, (macam haram!) sempot memanjang mcm nak dikuburkan kat atas bukit tu je.

P/s:Mujur pemandangan kat atas bukit tu indah menenangkan jiwa...Subhanallah




















2. Dah penat mendaki, berjakuzi la plak di Sungai Tekala. Wah lama rasanya dah x dtg sini. Makin cantik plak. (Tapi nak msk kena bayar) Watever la. Aktiviti ni hanya disertai oleh my siblings jueh since pergi time hari bekerja (my parents pun kena la keja)


Eldest son: My brother, Dr Suai'di


2nd son: Tuan punya blog

Youngest daughter: My lovely Puteri Aisyah

Saturday, December 25, 2010

What Are You Doing?

Currently working very hard to finish up my:

EXTENDED ESSAY

LANGIT PETANG

p/s: To the horror is that now i am horribly addicted to FB games!!!



PLUS WITH THE OUTSTANDING SERIES (BETTER THAN TWILIGHT)


XOXO VAMPIRE DIARIES



Thursday, December 23, 2010

It's Good To Know People =)

Sekian lama meninggalkan blog, it's time to mencoret kembali!!! (walaupun tangan dah rusty=P)

Tengah duduk time cuti yang rasa lama bile bosan dan rasa skjp bile fikir byk keja x buat lagi ni, tibe2 teringat kisah2 silam lampau aku dulu. Semuanya bermula bile ak dengan tetibe dengar IKIM kat hp pada pukul 1 pagi (x ble nak lelap mata) slot Islam Itu Indah...

Masa tu tetamu jemputannya Prof. Muhaya (yg skrg ni ada rancangan sendiri Dari Mata ke Hati kat astro Prima) bercakap pasal etika kerja. Ak tertarik mendengar isi2 hujahnya yg pada ak lebih kepada mengecapi nikmat kebahagiaan dalam hidup ni. Antaranya, kita buat satu2 benda tu biarlah ianya ibarat kita melabur untuk diri kita sendiri. Dengan kata lain jgnlah selalu nak berkira dgn org bila buat kerja.

For a moment, ak rasa sedih...sbb ak tau ak possess sikap tu. Kbnyakannya ak berkira dgn kwn2. X ckp depan ak ckp belakang. Makan daging saudara sendiri. Ni sume bila ak rasa dipergunakan oleh diorang time ada keja2 yg remeh-temeh bg dorg sendiri. Tapi ak x penah sedar apa yang ak buat nnti dpt senangkan hati rmi org. Kawan2 ak sendiri plak.

Bile ckp pasal kawan, ak teringat rmi yg ckp ak ni berlagak la, buat muka serius la n etc. Ada satu kali tu ada sorg kwn ak cite yg ada org takut nak ckp ngan ak. Sbbnya orang tu rasa ak buat muka macam x suka kat dia. Time ak dgr tu tersentap la jgk. Tapi nak buat mcm mana mulut org x ble nak tutup. Kdg2 tu rasa penat nak pikir. These are just my problems:

1. x reti nak tegur org bile jmpe
2. susah nak jadi friendly dgn org yg x kenal sgt
3. memilih kwn (yg rasa ble masuk)
4. selalu terbuat muka tension/serius

For all these things, it takes time to fix and to clarify to everyone. Biarlah masa yg menentukan...

Before that, it's good to have such respectful and cheerful friends/classmates. Hope our relationships will last forever...If Allah will


Thursday, September 16, 2010

Syawal ke-19

...Salam diundang ke bulan Syawal bulan kemenangan...
...Lambaian Ramadhan berlalu pergi...

Sekian lama jugak rasanya tidak menulis post utk blog ni. Mgkn x de banyak benda yg nak dikongsi wlpn pelbagai perkara rasanya diri ini menempuhinya. Sedar x sedar umur aku dah cecah 19 thn. Dah makin tua rasanya pulak :P

Penah satu ketika time kat kolej kena birthday bash dgn classmates yg mmg rase nak kena maki je. Kena tuang air buah hina ape tah yg DIPERAM SELAMA 3 BULAN!!!! Habis satu badan busuk tahap longkang sampai termuntah 2 kali kot. Dah la kena time tu pki baju melayu lagila aku angin. Semuanya berlaku pada 30 Ogos jam 10.30 mlm di lorong midaq. Even blum kul 12 lagipon. Mmg sengal plus malu bebudak perempuan yg cbuk nak tgk. Jwpnnya termencarut la ak kat sume even Asif yg jijik tipu ak. After all, esoknya dorg sume minx maaf kat ak dan ak pon maafkanlah sempena bulan Ramadhan bulan maghfirah ni kan.

"X pe itu sume kenangan. Nnti ko da tua ko msti gelak punye bile ingat sume tu blk." kata2 sorg makhluk Allah ni sewaktu iftar kelas di food court esoknya.

~Tulah salah satu peristiwa penting yg berlaku kat ak time bulan Ramadhan~

Raya kali ni kat Sg. Petani, Kedah (kg belah emak). Tapi sedihnya ayah ak x dpt join sbb terpaksa menjalankan tugasnya sewaktu takbir yg akan bergema nnti. Maka dgn itu, sesi bermaafan bermula terlebih awal iaitu 2 hari sebelum raya. Kali ni x tau rase cam nak nangis tu lain mcm yet still ble thn. Bertambah sedih kena drive gilir2 ngan abg ak dari Pajam smpi la ke Kedah 2. Penat+ngantuk gile memandu di bulan Ramadhan nih.

Smpi awal sbb ak speed lah. Cousin ak ckp tggu je surat saman smpi. Ah mls nak pkir janji smpikan. Pas2 uruskan pasport ak, buat ic baru n bla..bla..bla.

Tibalah Syawal hari yg dinantikan. Tapi raya kali ni rase cam x bes sgt. Tgk cousin2 ngan adik ak gembira sgt main bunga api la, gi jln2 raya umah org la, teringat saat time kecik2 dulu. Btul kot ade org ckp bile makin besar nikmat raya x de la sehebat time budak2 dulu. Benci btul. Tapi of course la bile mkn besar duit raya makin bertambah ok. X kan la org nak bagi 5o sen cam dulu2. Plg koman pun 5 ringgit punye. Hahaha.

Aktiviti time hari raya, hmm...x de la byk sgt just lawat kubur arwah datuk, gi tgk wayang cite 4 madu yg haprak tu and raya umah relatives je. Kali ni ak kena jadi driver je memanjang. Dulu byk gak la aktivitinye main bowling la n so on. Ye la skrg ni mkn rmi plak family ak yg sakit2. Tu je la kisah di hari raya.

Paling hina sekali, taun ni sume families which include my family lupe bwk blk kamera. Camne ble jadi camni nih. Gamba raya pun seciput je itu pun gune hp je. Adui sedihnye x de kenangan. Pape pon bulan 12 ni ade family gathering dan kali ni menyerang ke pantai timur la plak. Haha my suggestion kot. Tepat instinct ak and i'm makingthe right decision for not joining my frenz to Korea. Family always comes first ok. So Terengganu wait juz wait for my arrival :D


Dan di kesempatan ini, ak ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin kpd sume yg mengenali diri ini. (X kisah la wlpn hari ni dah raya ke-7 dah)