Thursday, May 7, 2009

Something unusual...

Arini rase cam x sihat je. Mgkin sbb aku tido lmbt utk 0n9 smpi 2 ke 3 pagi dan sbb itu juga aku tlh bgn lmbt. Tapi hari ni mcm lain mcm je. Besenye slma ni aku buat camtu x de pape pon. Hmm...jadi moody plak.

Arini 7 Mei 2009. Nape aku jadi camni?? Hmm..rase kosong, boring apetah lagi. Yg plik sedih pon ade. Aku tibe2 hilang selera nak mkn. Rase cam nak muntah kalo mkn dan aku pon x breakfast. 11 May ni tarikh msk matriks. Kwn2 aku pon ade yg msk ctu dan aku tau ade antara drg ni x nak pon msk ctu tapi dah x de pilihan. Kesian plak kat dorg. Hmm...aku rase bile dorg dah msk nnti aku rase cam alone je mksd aku cam sunyi je. X tau la nape. Mgkin lps ni jrg cntct ataupun x kan cntct lgsg pon. Sedih rasenye sbb aku pon jenis yg kwn ngan org tu smpi bile2 bkn hanye kat skola je. Abis skola tu blah je buat dek ngan hal msg2. Itu bkn aku dan itulah mslh aku.


25 Mei nnti aku plak akn daftar kat UM. Hmm...rase cam mase ni berlalu singkat dan aku pon mls nak msk awal2 sgt. Mgkin ade org yg eager nak smbg study blk ngan cpt tapi itu bkn aku. Mgkin juga sbb aku tau nak study medik bkn benda yg mudah dan benda tu sume abg aku dah cite. Subjek yg rumit dan syllabus yg terlalu byk, nak score itu la inila dan hmm...itu baru pre-clinical study. Blum lagi clinical study yg 10 kali ganda beban die. Tapi aku x ble nak cerewet sgt sbb nak jadi doc tu cite2 aku since dari kecik. Tapi to be honest skrg aku x kemaruk sgt pon nak jadi doc tu apetah lagi aku sbnrnye still blur ngan ape yg aku nak capai dlm hidup aku ni.


Dlm beberapa hari ni jgk adela org call aku,ym aku dan aku pon ade call org dan semestinya topik utama upu dan matriks. Soalan yg same je "Ko dpt mane upu? Ko pegi x? Cmne ngan biasiswa luar negara tu?" Ade jgk yg tanye pandangan, "Ko rase kalo ko jadi aku ko nak pegi mane? Matriks ke atau upu yg offer diploma je?" Mule2 ssh nak jwb benda ni. Tapi bagi aku due2 pon ble pegi. Dan aku pon jwb la, pegila matriks kalo ko rase ble carry(maksudnye dpt 4 flat) itupon kalo x nak dilelong ngan coz yg ko x minat. Kalo upu tu pegila kalo ko rase sggp blaja utk satu tmph yg lame itupon kalo nak smbg degree or master ataupun phD. Itu je.

Pastu ade jgk yg tanye kalo ko dpt piln tu ko nak pegi ke or nak stay upu? Itu lagila ssh nak jwb sbb aku pon msh x de jwpn utk itu. Sbnrnye aku ni x de la nak sgt study oversea tu. Aku tau kalo gi oversea nmpkla gah, nmpk cam up ckit. Pastu tmbhla advantage blaja culture org n bla..bla..bla. Bagi aku x kisah kalo x dpt pon gi oversea tu sbb aku hanye nak blaja dlm course yg btul yg bole jadikan cite2 aku dulu tu kenyataan. Sbnrnye itu yg parents aku hope sgt nak tgk anak die jadi doc dan ltk high expectation yg kdg2 merimaskan aku sejujurnye. X ble nak salahkan dorg gak sbb aku tau dorg hanye nak tgk ank2 die bejaya, hidup sng. Parents mane nak tgk anak die susah.

Jadi aku pon decide kalo aku dah cmfrtable ngan upu tu nnti mgkin aku trus stay ctu je. Tapi aku tau jgk yg parents aku akan cube desak aku terima piln tu kalo dpt. Hmm...mcm dilema plak. X pe aku terima je. Dlm benda ni aku teringat plak yg mak aku penah ckp yg blaja mane2 pon ble dpt A mase aku x nak msk saser dulu. Tapi cube fkir org nnti pndg mane str8 A's lepasan skola harian ke lpsn SBP. Mne yg dpt main priority dulu. Dan sbb itulah aku pon msk saser yg mmg aku x nak msk pon. Pastu, pljr saser dilabelkan x sesuai(mgkin x setaraf kot) utk msk matriks tu. Itula realitinye bile dah msk skola yg top. Hmm..kesian kalo pkirkan nasib bdk saser yg msk matriks tu. Ape dorg rasekan. Overall aku nak je back up bdk2 saser yg msk matriks tu dan aku nak ckp blaja mane2 pon ble bjaye. Dan igt jgk x sume bdk matriks tu gagal dan x sume bdk yg msk upu tu sukses. Sume ni bergantung pada diri sendiri kalo nak ubah nasib dan pemikiran org kat kite. Yg penting kalo ade rezeki x ke mana dan jgn lupe jgk yg kite hanye merancang tapi yang menentukan sume ada di atas sana yang sedang memerhatikan kita.

P/s: kpd ex-skk, ex-kjg high skool mahupun ex-saserians aku hanye ble ckp gud luck dan doakan korg berjaye dunia dan akhirat...Aminn....

No comments:

Post a Comment