Friday, April 24, 2009

Anjakan Paradigma...

Hari ini membuat aku lebih tenang dan mungkin lebih gembira daripada yg sblmnye. Btul kate org setiap dugaan tu kalau kite sabar dan redha mesti pngakhirannye menjadi begitu bermakna dlm hidup kita. Kenapa aku tulis title anjakan paradigma?? Ntah tibe2 lps aku blk smyg jumaat arini aku terpetik channel astro oasis dan mase tulah rancangan anjakan paradigma dsiarkan. Tajuknye soal memaafkan org lain oleh role model aku Datuk Dr.Hj.Fadzilah Kamsah. Aku rase sayu je bile dgr nasihat2 yg disampaikan dan mgkin sesetengahnye berkaitan dgn realiti hidup aku. Belajarlah memaafkan org lain setiap kali sblm tidur. Aku? Dendam terhadap org yg aku benci yg aku semaikan dalam diri. Berbincanglah secara terbuka dan face-to-face bile ade yg x puas hati. Aku? Jadikan blog ni dan mgkin benda lain sbg medium aku mengutuk, mencaci, memaki org yg ada masalah dgn aku. Percaye yg bile kite kehilangan satu benda dan terima dgn redha, insyaAllah Allah kurniakan 10 kali ganda daripada ape yg kite hilang tu. Aku? Sentiasa sentap bile ade yg x dpt dan mengamuk bile kehilangan sesuatu yg penting akibat org lain x kire sesiapa pun sama ada family, kwn atau sbgnya. Bile habis je rancangan tu aku berfikir dan sedar yg x de satu nasihat yg diberikan yg aku buat, yg aku praktikkan dlm hidup aku. Kisah x puas hati ngn kwn aku aritu, aku x bagi die ruang nak explain perkare sebenar dan aku x maafkan die dgn seikhlasnye pd mulenya. Sejak aritu, aku asyik marah2,tension, melenting smpi adik aku pun jadi mangsa. Aku rase kesian kat die sbb die msh kecil dan sebenarnye aku mmg sygkan die. Mgkn benda tu akan jelas nmpk bile satu mase nnti aku dah ddk jauh ngan family aku. Arini jgk kwn2 aku ajk jmpe blk dan luahkan segala benda yg x puas hati dan Alhamdulillah kitorg berjaye selesaikan benda ini dan time sblm blk semua minta maaf antara satu sama lain kalo ade buat silap selama ni. Semuanya slps aku cite ape yg aku dpt lps tgk cite anjakan paradigma tu...isnin ni kwn aku tu dah msk msu buat foundation. Kitorg x mgkin dpt jmpe sekerap kali ni atau mgkin x jmpe lagi lps ni. Aku rase syukur sbb peristiwa ini byk memberi pengajaran kat aku utk lebih menghargai kwn2 aku wlpn satu mase dulu die penah cari pasal ngan aku. Lastly, aku mmg sygkan family aku, menghargai kwn2 aku dan sesiape yg penah mengenali diri aku. Aku ingin skali lagi nak mintak maaf kat semua org yg penah sakit hati kerana aku dan aku juga dah maafkan semua yg penah menyakiti aku....semoga kite hidup lebih tenang dan bahagia lepas ni dlm mencapai impian masing2....Wassalam

2 comments:

  1. huhu...sedih tui karangan nie!!!
    bagus ar akhirnyer tobat gak...
    maafkan org laen mmg susah n bukan sume leh wat.
    kne bek mase dlu tuk mnjadi sorang pemaaf.
    cam aku...aku x kan minta maaf kecuali mase mnagis2 tue kat surau. bkn ego tp malu+sengan...n cara aku memaafkan org ialah lupekan masalah dlu wat2 cam x brlaku..tp x btui care tue kot coz dier mngkin x maafkan kite kan??
    jd kiter prlu sntiasa maafkan org....aku harap amir cool bacer nie..hahaha!!

    ReplyDelete
  2. x pe msg2 ade care sendiri...
    lame2 nnti ko akan biase jgk...
    ttg amir cool tu mmg aku hrp die bace benda ni...

    ReplyDelete