Thursday, April 30, 2009

The Devil Wears Prada....

X tau la kalo ade org tau apebenda yg aku tulis kat tittle post aku kali ini. But i'm really sure yg still ade org yg tau psl benda ni. It's a movie la. Maybe dah agak lame tapi mesej yg ade dlm citer ni mmg sesuai utk diketengahkan pada zaman sekarang ni...itu pendapat aku. Oh terlupe plak, yg post kali ni x de kaitan ngan sape2 pon kecuali pada mereka yg mgkin nak tau ckit mesej yg rasenye aku dpt dlm cite ni utk aku jadikan panduan. So x de istilah nak attack mane2 pihak dan aku dah penat nak btulkan keadaan...anyway chill ok! Haha...


Secara ringkas movie ni pasal Andrea yg cite2 nak jadi journalist tapi ubah fikiran stlh dpt offer keja dgn Runway(sebuah magazine fashion terkemuka yg melahirkan rmi model dan artis yg popular) sbg PA kpd pengarangnya, Miranda. Miranda ni org die cerewet gile dan ble kata nak sume perfect dlm hidup die especially dlm kerja penghasilan magazine terbaru. Si Andrea ni pun cube jadi yg terbaik demi mempertahankan karier yg berjuta prmpuan nak ni. Penah skali tu Miranda tu mintak Andrea dptkan manuskrip harry potter yg terbaru dlm mase 3 jam je utk anak kembar die. Looks like impossible kan. Tapi camner ntah Andrea yg dah nak give up tu dpt manuskrip tu dari kwn die, penulis Christian Thompson at the last hour. Dipendekkan cite Andrea decide utk resign stlh die sdr mcm2 die korbankan semata-mata kerana karier yg berjuta org nak tu(including friends,bf dan cita2 sebenar die)

Mgkin movie ni da agak lame(produce around 2000 kalo x slh) tapi aku rase msg yg ade dlm movie ni mmg selari dgn realiti kehidupan skrg....bagi aku. Mcm ulang ayt je. Lantaklah. First, aku bljr yg bekerja dgn org yg disegani bkn satu benda yg mudah sbb dorg berjaye atas dasar usaha yg very the extraordinary. Jadi kalo kite nak berdamping dgn dorg kite pon kena follow dorg everything in aspect yg baik je la or maybe lagi bgs dari dorg. Next, setiap cabaran dan pengalaman kite amik sbg satu proses utk majukan diri wlpn terpakse buat benda yg nmpk bgtu mustahil. Don't give up too easily...wlpn nmpk kite ni spt org bodoh yg senang dibuli. Kalo kite mmg bagus satu hari nnti org akan nmpk benda tu sendiri. Mcm si Andrea ni yg dianggap mcm prmpuan bese2 kat luar tu oleh Miranda, sbb die blaja dari kesilapan yg lalu die settlekan sume tasks smpi di luar jangkaan permintaan Miranda. Akhirnya, Miranda yg totally ego ni pon kagum dgn Andrea wlpn die dah resign. Lastly, kalo x salah aku, msg die sometimes kite kena hati2 dgn org yg hulurkan pertolongan kat kite wlpn it seems dorg nice but sebenarnye ade agenda dorg tersendiri...so percayelah dgn diri sendiri sblm percaye dgn org lain....

Sbnrnye aku rase byk lagi msg die tapi cite ni ari jumaat aritu...lmbt plk tulis....so byk dah lupe ckit....anyway aku rase byk benda yg aku blaja dari citer ni yg mgkin nmpk simple tapi disusun dari babak ke babak dgn begitu dramatik(mcm filem P.Ramlee kot)

Tapi knpe filem m'sia skrg x terfikir pon nak buat citer camni ye??? Hmmm...mgkin dorg hanye nak ketengahkan isu sosial semasa yg ade "msg yg tersirat" dlm filem yg dorg produce kot..Ntah la.. mgkin btul la benda yg paling susah nak capai ialah nak ubah mentaliti satu bangsa tu ke arah yg lebih baik...mgkin ble tmbh kat cabaran wawasan 2020. Ape pon bkn nak agung2kan barat tapi kite kena bljr cedok ilmu yg baik utk jadi yg t'baik wlpn dari enemy kite sendiri (sape blja sejarah cube kaji camne barat ble ade Zaman Renaissance) aku pon nak kaji jgk...Konklusinya, blaja utk jadi yg terbaik dari mereka yg terbaik. Itu je.

2 comments:

  1. DER PER CTER MLAYU YG BERMSG...
    BOHSIA???
    HAHAHAHA

    ReplyDelete
  2. ko x tau ke itulah filem melayu "terbaik" era ini...jgn x tgk ye

    ReplyDelete